مدیر ساختمان کیست و چه وظایفی دارد ؟

مدیر ساختمان کیست ؟

مدیر ساختمان چه وظایف و نقشی در ساختمان دارد ؟

مدیر ساختمان باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

مدیر ساختمان چگونه انتخاب می شود ؟

همه این سوالات و سوالات مرتبط با این موضوع میتواند سوال هر یک از ما باشد . برای رسیدن به پاسخ این سوالات در این مقاله با ما همراه باشید …

مدیر ساختمان کیست ؟

به دنبال شکل گیری جوامع انسانی و سکونت افراد در آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی مشکلات کوچک و بزرگ متفاوتی به وجود آمد . برای جلوگیری از به وجود آمدن مسائل مختلف در آینده نیاز به وجود یک مدیر جهت رسیدگی و حل مشکلات آپارتمان احساس شد.

قبل از پاسخ به این سوال که مدیر ساختمان کیست ابتدا باید با واژه مجمع عمومی آشنا شویم .

با توجه به قانون تملک آپارتمان ها منظور از مجمع عمومی در ساختمان مالکان واحد ها می باشند . که می توانند در مورد انتخاب مدیر و مسائل مهم ساختمان تصمیم گیری کنند. همانطور که ذکر شد از وظایف مهم مالکان در مجمع عمومی انتخاب مدیر است لذا می توان با توجه به این امر به نقش مهم و پررنگ مدیر ساختمان پی برد .

پس از انتخاب مدیر توسط این مجمع مدیر موظف می شود تصمیمات گرفته شده در مجمع عمومی را اجرا کند .

حال شاید این سوال برای شما پیش آید که آیا مستاجرین عضو این مجمع عمومی هستند یا خیر ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر ، مستاجرین عضو رسمی در مجمع عمومی ساختمان نیستند ولی می توانند در جلسات شرکت کنند. همچنین می توانند پیشنهادات خود را برای بهبود اداره ساختمان ارائه دهند .

مجمع عمومی

مدیر ساختمان چه وظایفی دارد ؟

۱-محاسبه هزینه های مربوط به ساختمان

یکی از مهمترین وظایف مدیر ساختمان که بیشتر افراد با آن آشنا هستند محاسبه هزینه های ساختمان اعم از هزینه شارژ ، هزینه نظافت ، هزینه تعمیرات و ….

مدیر ساختمان باید پس از محاسبه این هزینه ها و تقسیم آن از ساکنین بخواهد تا در اسرع وقت هزینه تعیین شده را بپردازند. تقسیم هزینه های ساختمان می تواند بر اساس نفرات ، متراژ یا به صورت مساوی بین تمامی واحد ها باشد. در صورتی که روش خاصی برای تقسیم هزینه ها در نظر نگرفته شده باشد می توانند از قانون تملک آپارتمان ها استفاده کنند .

برای توضیح بیشتر می توانید به پست هزینه های مشترک ساختمان مراجعه نمایید.

۲-بیمه ساختمان

یکی از اصلی ترین خطراتی که ممکن است آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی را تهدید کند خطر آتش سوزی می باشد . به همین منظور لازم است اهالی هر ساختمان نسبت به بیمه ی ساختمان اقدام نمایند .

طبق ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمان ها مدیر ساختمان موظف است کل بنا را در برابر آتش سوزی بیمه نماید. در صورت عدم انجام این کار و آتش سوزی ساختمان مدیر مسئول پرداخت خسارت می باشد.

بیمه ساختمان

۳- اجرای تصمیمات مجمع عمومی و اداره ساختمان

یکی دیگر از وظایف مهم مدیر یا هیئت مدیره هر ساختمان اجرای تصمیماتی است که توسط مجمع عمومی در جهت اداره ساختمان و جلوگیری از آسیب دیدن آن می شود ، است .

۴- رسیدگی به مشکلات و اعتراض ساکنین

طبق ماده ۲۴ آیین نامه اجرایی ، هر یک از شرکا که نسبت به هزینه ها و سهم خود اعتراض داشته باشند میتوانند به مدیر ساختمان مراجعه و از او کمک بخواهند.

 در صورتی که اعتراض ساکن منطقی نباشد ، مدیر ساختمان همچنان موظف است به موضوع رسیدگی کند . در صورت عدم رسیدگی مدیر ، ساکن می تواند به مراجع صلاحیت دار قضایی مراجعه کند .

۵- تعیین شارژ هر واحد

مدیر ساختمان موظف است هزینه شارژ هر یک از واحد ها را بر اساس نفرات ، متراژ ، مساوی و … محاسبه نماید . چگونگی محاسبه شارژ توسط مدیر یا هیئت مدیره با موافقت ساکنین تصمیم گیری می شود .

۶- اطلاع رسانی به افراد غایب در جلسات مجمع عمومی در مورد تصمیمات گرفته شده

باتوجه به اینکه زمان تشکیل جلسات باید حداقل یک هفته پیش از جلسه به تمام افراد اطلاع داده شود ؛ ممکن است بعضی از ساکنین نتوانند در جلسات حضور پیدا کنند . در صورتی که تصمیمات مهم و رسمی در جلسه گرفته شود ، مدیر موظف است حداکثر تا ده روز تصمیمات را به اطلاع افراد غایب برساند .

۷-بازسازی و نوسازی ساختمان

طبق ماده ۱۳ قانون تملک آپارتمان ها ، در صورتی که از نظر سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری عمر مفید ساختمان به پایان رسیده باشد و یا به هر دلیلی ساختمان دچار فرسودگی شده باشد . اگر تعداد کمی از مالکان با بازسازی ساختمان موافق نباشند در این صورت مالکانی که با این امر موافق هستند می توانند بر اساس حکم دادگاه با تامین مسکن برای آن دسته از مالکان که با نوسازی موافق نبوده اند ، اقدام به تجدید بنا کنند .

طبق تبصره ۱ ماده ۱۳ ، مدیر یا هیئت مدیره ساختمان موظف هستند به عنوان نماینده از طرف مالکان برای بازسازی و نوسازی ساختمان اقدام نمایند.

بازسازی ساختمان

۸- نگهداری صورت جلسه مجمع عمومی

تصمیماتی که در جلسه مجمع عمومی ساختمان گرفته می شود باید به صورت مکتوب درآید . همچنین افراد حاضر در جلسه صورت جلسه را امضا نمایند . نگهداری صورت جلسات به شکل مکتوب باعث سهولت انجام اطلاع رسانی به افرادی که در جلسات غایب بوده اند نیز می شود.

در صورت تغییر مدیر ساختمان ، مدیر باید صورت جلسات ثبت شده در مجمع عمومی را در اختیار مدیر جدید قرار دهد .

۹- تحویل رسید تسویه حساب هزینه های ساختمان

طبق ماده ۱۲ قانون تملک آپارتمان ها دفاتر اسناد رسمی موظف هستند در زمان تنظیم هر نوع سند انتقال ، اجاره ، رهن و … گواهی مربوط به تسویه حساب هزینه های مشترک را که مورد تایید مدیر یا هیئت مدیره ساختمان قرار گرفته از مالک مطالبه نمایند .

بنابراین ضروری است در زمان تخلیه ملک مالک گواهی مربوط به تسویه حساب هزینه های ساختمان را از مدیر اخذ نماید.

۱۰- ارسال اظهارنامه به مالکان بدهکار

طبق ماده ۱۰ قانون تملک آپارتمان ها ، در صورتی که مالک از پرداخت سهم خود از هزینه های ساختمان امتناع کند ، مدیر ساختمان می بایست اظهارنامه ای با مبلغ بدهی به او تحویل دهد . در صورتی که با گذشت ده روز از زمان تحویل اظهارنامه به مالک سهم خود را نپردازد مدیر یا هیئت مدیره ساختمان می توانند با توجه به امکانات از دادن خدمات مشترک مانند شوفاژ ، آب گرم ، آب ، گاز و … خودداری نمایند . اگر در این شرایط نیز مالک نسبت به پرداخت هزینه اقدام نکند بنابر تقاضای مدیر ساختمان اداره ثبت محل وقوع آپارتمان نسبت به وصول هزینه مشخص شده مطابق اظهارنامه اجرائیه صادر خواهد کرد .

-مدیر ساختمان اجازه ندارد قبل از ارسال اظهارنامه به مالک خدمات ذکر شده در بالا را برای واحد مورنظر قطع کند.

ارسال دیدگاه برای %s

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>